• Tel: + 32 9 296 45 20
  • Fax: + 32 9 296 45 21
  • Email: info@micrelec.be
  • Openingsuren: 08:30 - 17:00
  • Helpdesk: + 32 9 296 45 25

Frequently Asked Questions

Op deze pagina vindt u de antwoorden op enkele vaak gestelde vragen die soms eenvoudig door uzelf kunnen opgelost worden. Heeft u een vraag waarop u het antwoord niet terugvindt, neem dan gerust rechtstreeks contact met ons via het contactformulier, of via helpdesk.

Kassa- en/of backoffice SOFTWARE

Ik heb een vraag over het gebruik van het kassasysteem / de backoffice. Waar kan ik terecht?

Voor functionele vragen kan u steeds terecht bij onze helpdesk. Helpdesk zal evenwel telefonisch geen opleiding geven.
Wij organiseren regelmatig opleidingssessies waar u terecht kan met dit soort vragen.
Voor meer info over de opleidingen contacteert u het best onze salesafdeling via het telefoonnummer +32 9 296 45 20 of via ons contactformulier.

Wat doe ik als het kassascherm zwart is?

Het lijkt evident, maar staat uw computer reeds aan?
Heeft u reeds gecontroleerd of het scherm correct is aangesloten op het stroomnetwerk?
Heeft u gecontroleerd of het scherm aanstaat?
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Ik kan me niet aanmelden op de kassa. Wat moet ik doen?

Wanneer u vanuit het lockscherm wilt aanmelden, krijgt u soms de melding "gebruiker ... is reeds aangemeld". 
Er is in dit geval waarschijnlijk al iemand anders aangemeld op deze kassa en mogelijk staat er nog een shift open.
De persoon die aangemeld is op de kassa moet zich weer aanmelden en moet mogelijk zijn/haar shift sluiten.
Pas wanneer deze persoon is afgemeld zal u zelf kunnen aanmelden.

Wat moet ik doen als er een “werkmannetje” staat op de pompen op het scherm?

 werkmannetje

Bovenstaand symbool duidt erop dat een pomp buiten dienst is.

  • Indien het symbooltje slecht op één pomp te zien is, duidt dit meestal op een probleem met de pomp zelf. In dat geval contacteert u best eerst de pompenleverancier.
  • Indien het symbooltje zichtbaar is op alle pompen, neem dan contact op met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Het lukt me niet om de brandstofprijzen te wijzigen

Er zijn 2 mogelijkheden:

  • U heeft de prijswijziging in de backoffice volledig kunnen ingeven, maar de prijzen op de pompen zelf werden niet aangepast.
    Controleer dan of de datum van de prijswijziging niet in de toekomst ligt, en pas deze aan indien nodig.
  • U wilt een prijswijziging ingeven, maar u krijgt de melding "prijswijziging wordt niet aanvaard", en de prijs staat op 0.000.
    Als de ingegeven prijzen meer dan 10% hoger of lager liggen dan de huidige prijzen, wordt de prijswijziging niet aanvaard.
    U zal de wijziging dus moeten doorgeven in verschillende trappen, met telkens een verschil dat kleiner is dan 10%.

Kassa- en/of backoffice MATERIAAL : bonrolletjes, lades, printers, scanners, enz.

Welke bonrolletjes passen in mijn kassaticketprinter? Waar kan ik ze bestellen?

De bonrolletjes die op de Micrelec thermische kassaprinter passen (ref. 202018) kan u bestellen via ons bestelformulier op deze website. U vindt dit formulier hier.

Wat doe ik als mijn A4 printer niet werkt?

Heeft u reeds gecontroleerd of de kabels van de printer correct zijn aangesloten?
Heeft u gecontroleerd of de printer aanstaat?
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Wat doe ik als de scanner niet meer werkt?

De scanner herkent geen barcodes als op het klavier de toets “caps lock” of “shift lock” (de toets die je indrukt als je een tekst in hoofdletters wil typen) geactiveerd werd.
Om met de scanner te werken moet de CAPS LOCK/SHIFT LOCK dus UIT staan.
Controleer dit dus eerst.

Indien dit niet het probleem is, kan u controleren of de kabels van de scanner correct zijn aangesloten op de PC.
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Wat doe ik als de ticket printer aan de kassa niet werkt?

Heeft u reeds gecontroleerd of de kabels van de printer correct zijn aangesloten?
Heeft u gecontroleerd of de printer aanstaat?
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Wat moet ik doen als de kassalade niet meer open gaat?

Controleer of de kabels tussen de ticketprinter en de kassalade goed zijn aangesloten.
Herstart eventueel de printer.
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Betaalterminal met of zonder BNA

Welke bonrolletjes passen in mijn betaalterminal? Waar kan ik ze bestellen?

Om bonrolletjes voor de buitenbetaalterminal te bestellen is het belangrijk dat u weet welk type betaalterminal op uw tankstation aanwezig is.

Dit zijn de betaalterminals waarvoor wij bonrolletjes kunnen leveren:

Trops2Micrelec TROPS betaalterminal

MPT1 kopMicrelec MPT-1 betaalterminal

opt2010bMicrelec OPT2010

MPT2 kop LRMicrelec MPT-2

U kan bonrolletjes bestellen via ons bestelformulier op deze website. Op het bestelformulier vindt u ook een overzicht van de artikelnummers van de bonrolletjes die bij elk van de betaalterminals passen. U vindt dit formulier hier.

Wat moet ik doen als ik geen ticket krijg aan de betaalterminal?

Controleer of er nog papier zit in de betaalterminal en of de papierrol correct werd ingebracht.
Verder kan u ook de printer proberen vrijmaken als er sprake is van opstropping.
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Hoe moet ik een papierrol van de betaalterminal vervangen?

Bij een TROPS betaalterminal: 

plaatsing ticketrol

Bij een MPT-1 betaalterminal of een CRIND:

papierrol beschrijving

Bij een MPT-2 betaalterminal :

MPT 2 papierrol vervangen

Wat moet ik doen als een klant zijn BNA bedrag niet helemaal heeft opgebruikt?

Stel: de klant heeft aan de BNA betaald voor 50 euro, maar kan slechts voor 40 euro tanken, omdat bijvb. z’n tank vol is.
Wat moet hij doen om het tegoed van 10 euro aan de BNA te recupereren?

Fase 1: Het tegoed ticket aanvragen

De klant gaat terug naar de BNA en vraagt het ticket aan door - zoals anders - de toets in te drukken om z’n ticketje te printen.
Er zal hem worden gevraagd naar het nummer van de pomp waar hij net getankt heeft.
Vervolgens worden 2 tickets geprint:

  • Eerst krijgt hij een ticket met een barcode. Dit is het ticket dat geldt als tegoedbon.
  • Tenslotte krijgt hij z’n normale kassaticketje.

Fase 2: het tegoed ticket gebruiken

De klant kan zijn tegoedbon, dus het ticket met de barcode, gebruiken wanneer hij de volgende keer komt tanken op uw station. Hiervoor heeft hij 60 dagen de tijd.

Procedure:

  • De klant moet het barcode ticket met de tekst naar boven gericht in de zelfde gleuf steken als degene waar men de bankbiljetten insteekt.
  • De klant zal worden gevraagd om het pompnummer in te geven waar hij zal tanken.
  • Daarna verschijnt op het schermpje “insert banknote” en daarnaast de waarde van het tegoed.
    Indien de klant dit wil, kan hij dit bedrag dus aanvullen door eventueel een bankbiljet toe te voegen.
    Wanneer de klant akkoord gaat met het bedrag waarvoor hij wenst te tanken, drukt hij op OK.
  • Vervolgens kan hij tanken voor het bedrag dat hij nog tegoed had, eventueel verhoogd met het bedrag van het bankbiljet dat hij toevoegde.

Wanneer de klant niet binnen de 60 seconden op OK drukte, zal de betaalterminal teruggaan naar z’n standaardscherm.
De klant kan dan nog steeds het tegoed recupereren door opnieuw de printinstructie te geven, en het pompnummer dat hij had ingetoetst.
Het zelfde geldt voor het geval hij niet (tijdig) heeft kunnen tanken, of opnieuw niet alles heeft kunnen optanken.

Service

Kan ik na de werkuren nog contact opnemen met de helpdesk?

Na de werkuren zullen onze technische diensten in principe enkel hulp bieden als u met een totaalpanne of een heel problematische situatie te maken heeft. 

In een dringende noodsituatie kunnen klanten met een Omnium Support Contract altijd contact opnemen met onze helpdesk op nummer +32 9 296 45 25.
Indien u geen contract hebt en toch wenst te worden geholpen buiten onze kantooruren, kan u online een interventie-aanvraag indienen.
Daarbij zal u een verhoogde fee voor ad-hoc-hulp buiten de kantooruren moeten betalen.
Voor meer info, kan u terecht op deze pagina.

Kan ik buiten de kantooruren nog een interventie krijgen?

Buiten de kantooruren zullen onze technische diensten in principe enkel hulp bieden als je met een totaalpanne of een heel problematische situatie te maken hebt.

Indien u een Omnium Support Contract heeft en met een totaalpanne zit, kan u op elk moment van de dag of ook in het weekend en op feestdagen een interventie krijgen .
Indien u geen contract heeft en u met een noodsituatie te maken krijgt buiten onze kantooruren, kan u online een interventie-aanvraag indienen.
Daarbij zal u een verhoogde fee voor ad-hoc-hulp buiten de kantooruren moeten betalen.
Voor meer info, kan u terecht op deze pagina.

Hoeveel kost een oproep aan de helpdesk?

Indien u een Omnium Support Contract hebt, zullen wij geen kosten aanrekenen voor telefonische en/of online hulp.
Indien u geen contract heeft en toch wenst te worden geholpen, gelden de tarieven die u vindt op het interventie-aanvraag document.

Hoeveel kost een interventie?

Indien u een Omnium Support Contract hebt, zullen wij geen kosten aanrekenen voor de interventie op de hardware on site.
Indien u geen contract hebt gelden de tarieven die u vindt op het interventie-aanvraag document.

Ik ken mijn contract ID niet (meer). Waar kan ik hiervoor terecht?

Enkel wie een Omnium Support Contract heeft, heeft een contract ID toegewezen gekregen.
Indien nodig kan u dit nummer steeds navragen aan onze helpdesk via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Indien u buiten de kantooruren een interventie nodig heeft, en ons telefonisch niet kan bereiken omdat uw telefoonnummer niet wordt herkend door de telefooncentrale, en u bovendien uw contract ID niet kent, dan kan u alsnog een interventie aanvragen via het interventieformulier op deze website.