• Tel: + 32 9 296 45 20
  • Fax: + 32 9 296 45 21
  • Email: info@micrelec.be
  • Openingsuren: 08:30 - 17:00
  • Helpdesk: + 32 9 296 45 25

Frequently Asked Questions

Op deze pagina vind je de antwoorden op enkele vaak gestelde vragen die soms eenvoudig door jou zelf kunnen opgelost worden. Heb je een vraag waarop je het antwoord niet terugvindt, neem dan gerust rechtstreeks contact met ons op via het contactformulier, of via helpdesk.

Kassa- en/of backoffice software

Ik heb een vraag over het gebruik van het kassasysteem / de backoffice. Waar kan ik terecht?

Voor functionele vragen kan je steeds terecht bij onze helpdesk. Helpdesk zal evenwel telefonisch geen opleiding geven.
Wij organiseren regelmatig opleidingssessies waar je terecht kan met dit soort vragen.
Voor meer info over de opleidingen contacteer je best onze salesafdeling via het telefoonnummer +32 9 296 45 20 of via ons contactformulier.

Wat doe ik als het kassascherm zwart is?

Het lijkt evident, maar staat je computer reeds aan?
Heb je reeds gecontroleerd of het scherm correct is aangesloten op het stroomnetwerk?
Heb je gecontroleerd of het scherm aanstaat?
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Ik kan me niet aanmelden op de kassa. Wat moet ik doen?

Wanneer je vanuit het lockscherm wil aanmelden, krijg je soms de melding "gebruiker ... is reeds aangemeld". 
Er is in dit geval waarschijnlijk al iemand anders aangemeld op deze kassa en mogelijk staat er nog een shift open.
De persoon die aangemeld is op de kassa moet zich weer aanmelden en moet mogelijk zijn/haar shift sluiten.
Pas wanneer deze persoon is afgemeld zal je zelf kunnen aanmelden.

Wat moet ik doen als er een “werkmannetje” staat op de pompen op het scherm?

 werkmannetje

Bovenstaand symbool duidt erop dat een pomp buiten dienst is.

  • Indien het symbooltje slecht op één pomp te zien is, duidt dit meestal op een probleem met de pomp zelf. In dat geval contacteer je best eerst je pompenleverancier.
  • Indien het symbooltje zichtbaar is op alle pompen, neem dan contact op met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Het lukt me niet om de brandstofprijzen te wijzigen

Er zijn 2 mogelijkheden:

  • Je hebt de prijswijziging in de backoffice volledig kunnen ingeven, maar de prijzen op de pompen zelf werden niet aangepast.
    Controleer dan of de datum van de prijswijziging niet in de toekomst ligt, en pas deze aan indien nodig.
  • Je wil een prijswijziging ingeven, maar je krijgt de melding "prijswijziging wordt niet aanvaard", en de prijs staat op 0.000.
    Als de ingegeven prijzen meer dan 10% hoger of lager liggen dan de huidige prijzen, wordt de prijswijziging niet aanvaard.
    Je zal de wijziging dus moeten doorgeven in verschillende trappen, met telkens een verschil dat kleiner is dan 10%.

Kassa- en/of backoffice hardware : lades, printers, scanners, enz.

Wat doe ik als mijn A4 printer niet werkt?

Heb je reeds gecontroleerd of de kabels van de printer correct zijn aangesloten?
Heb je gecontroleerd of de printer aanstaat?
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Wat doe ik als de scanner niet meer werkt?

De scanner herkent geen barcodes als op het klavier de toets “caps lock” of “shift lock” (de toets die je indrukt als je een tekst in hoofdletters wil typen) geactiveerd werd.
Om met de scanner te werken moet de CAPS LOCK/SHIFT LOCK dus UIT staan.
Controleer dit dus eerst.

Indien dit niet het probleem is, kan je controleren of de kabels van de scanner correct zijn aangesloten op de PC.
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Wat doe ik als de ticket printer aan de kassa niet werkt?

Heb je reeds gecontroleerd of de kabels van de printer correct zijn aangesloten?
Heb je gecontroleerd of de printer aanstaat?
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Wat moet ik doen als de kassalade niet meer open gaat?

Controleer of de kabels tussen de ticketprinter en de kassalade goed zijn aangesloten.
Herstart eventueel de printer.
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Betaalterminal met of zonder BNA

Wat moet ik doen als ik geen ticket krijg aan de betaalterminal?

Controleer of er nog papier zit in de betaalterminal en of de papierrol correct werd ingebracht.
Verder kan je ook de printer proberen vrijmaken als er sprake is van opstropping.
Als bovenstaande oplossingen niet helpen, gelieve contact op te nemen met onze helpdesk op het nummer +32 9 296 45 25.

Hoe moet ik een papierrol van de betaalterminal vervangen?

Bij een TROPS betaalterminal: 

plaatsing ticketrol

Bij een MPT-1 betaalterminal of een CRIND:

papierrol beschrijving

 

Wat moet ik doen als een klant zijn BNA bedrag niet helemaal heeft opgebruikt?

Stel: de klant heeft aan de BNA betaald voor 50 euro, maar kan slechts voor 40 euro tanken, omdat bijvb. z’n tank vol is.
Wat moet hij doen om het tegoed van 10 euro aan de BNA te recupereren?

Fase 1: Het tegoed ticket aanvragen

De klant gaat terug naar de BNA en vraagt het ticket aan door - zoals anders - de toets in te drukken om z’n ticketje te printen.
Er zal hem worden gevraagd naar het nummer van de pomp waar hij net getankt heeft.
Vervolgens worden 2 tickets geprint:

  • Eerst krijgt hij een ticket met een barcode. Dit is het ticket dat geldt als tegoedbon.
  • Tenslotte krijgt hij z’n normale kassaticketje.

Fase 2: het tegoed ticket gebruiken

De klant kan zijn tegoedbon, dus het ticket met de barcode, gebruiken wanneer hij de volgende keer komt tanken op uw station. Hiervoor heeft hij 60 dagen de tijd.
Hiervoor moet hij het barcode ticket met de tekst naar boven gericht in de zelfde gleuf steken als degene waar hij de bankbiljetten insteekt.
De klant zal worden gevraagd om het pompnummer in te geven waar hij zal tanken.
Daarna verschijnt op het schermpje “insert banknote” en daarnaast de waarde van het tegoed.
Indien de klant dit wil, kan hij dit bedrag dus aanvullen door eventueel een bankbiljet toe te voegen.
Wanneer de klant akkoord gaat met het bedrag waarvoor hij wenst te tanken, drukt hij op OK.
Vervolgens kan hij tanken voor het bedrag dat hij nog tegoed had, eventueel verhoogd met het bedrag van het bankbiljet dat hij toevoegde.
Wanneer de klant niet binnen de 60 seconden op OK drukte, zal de betaalterminal teruggaan naar z’n standaardscherm.
Op dit moment kan de klant nog steeds het tegoed recupereren door de printinstructie te geven, en het pompnummer dat hij had ingetoetst.
Het zelfde geldt voor het geval hij niet (tijdig) heeft kunnen tanken, of opnieuw niet alles heeft kunnen optanken.

Service

Kan ik na de werkuren nog contact opnemen met de helpdesk?

Indien je een Omnium Support Contract hebt, kan je altijd contact opnemen met onze helpdesk op nummer +32 9 296 45 25.
Indien je geen contract hebt en toch wenst te worden geholpen buiten onze kantooruren, kan je online een interventie-aanvraag indienen.
Daarbij zal je een verhoogde fee voor ad hoc hulp buiten de kantooruren moeten betalen.
Voor meer info, kan je terecht op deze pagina.

Kan ik na de werkuren nog een interventie krijgen?

Indien je een Omnium Support Contract hebt, kan je op elk moment van de dag of ook in het weekend en op feestdagen een interventie krijgen.
Indien je geen contract hebt en toch een interventie wilt buiten onze kantooruren, kan je online een interventie-aanvraag indienen.
Daarbij zal je een verhoogde fee voor ad hoc hulp buiten de kantooruren moeten betalen.
Voor meer info, kan je terecht op deze pagina.

Hoeveel kost een oproep aan de helpdesk?

Indien je een Omnium Support Contract hebt, zullen wij geen kosten aanrekenen voor telefonische en/of online hulp.
Indien je geen contract hebt en toch wenst te worden geholpen, gelden de tarieven die je vindt op het interventie-aanvraag document.

Hoeveel kost een interventie?

Indien je een Omnium Support Contract hebt, zullen wij geen kosten aanrekenen voor de interventie op de hardware on site.
Indien je geen contract hebt gelden de tarieven die je vindt op het interventie-aanvraag document.